Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.04.2011 08:30 - Съботен детски кът
Автор: gothic Категория: Поезия   
Прочетен: 956 Коментари: 0 Гласове:
1



Гумено човече

Петгодишната Румяна бързо от леглото стана. Колко дрехи в двете стаи трупат майка й, баща й! Стягат куфари за път – надалече ще вървят. На Румяна й се плаче:
- Ачо, гумено човече, мое мъничко паляче, на море ще ходим вече… Искам да отидем двама. Но какво ще каже мама! Много, Ачо си надут, място в куфарите няма…
Ачо – фокусник прочут – каза с хитрина голяма:
- Майка ти обувки слага, я ме скрий в една веднага!
И нали си е добра, тя в обувка го прибра… Таен пътник в куфар стар, на Румяна пръв другар, Ачо – гумено човече – ще пътува надалече! Никой го не забеляза.
Но бащата, чичо Влади, от обувки се отказа… Майката ги вън извади… А Румяна туй не знае, весела е и нехае. Ачо, свит в обувка дреме и за път очаква време…
Скоро влязоха в трамвая. Радваха се, а Румяна бе от всички най-засмяна.
- В куфара си, Ачо, зная!
Щом дойдоха на морето, куфарите тя отвори, в мъка сви й се сърцето и през сълзи заговори:
- Паднал е по пътя, Ачо!... Ах, какво ли с него става?
Мама я успокоява:
- Стига! За едно палячо! Както се не губи котка, тъй и Ачо ще се върне…
Ах, кога ще го прегърне!...
Тръгнаха с голяма лодка. От веслата излетели, златни капчици блестят… Както облачета бели чайките над тях летят… “Где си гумено човече!” – пак Румяна тъжно рече.
Спи си Ачо непробудно, с него става нещо чудно… Ей Румянината баба се разшета както трябва… “Я обувки свити тука. Прашни са!” – И с две ръце от балкона ги изтупа и засмя се от сърце. Що изхвръкна – не усети.
- Помощ! – викна Ачо клети. – Помощ! Падам! Помогнете! Ще си счупя коленете.
Никой, никой го не чува, че минава цирк оттам, с мечка и със слон голям. И маймунка си лудува – по хоботчето на слона се премята и катери… Ачо тупна в камиона. Тя засмяна го намери:
- Как попадна тук, човече?
- Отвисоко… Отдалече…
- Чукна ли се по главата?
- Не, маймунке опашата, аз съм Ачо цял от гума и донесен съм от ЦУМ-а! Моя дружка е Румяна, но моряче днеска стана… Затова ще дойда с вас и ще я намеря аз! Не познаваш ли я ти? Със сандалки ма краката, с пеперудка във косата…
Камионът си лети. Ачо – гумено човече – има си другарче вече.
С камиони – дълъг ред – циркът бърза все напред. Стигнаха една река. Спряха. С тежките крака слонът тръгна към водата, важно стъпва по тревата.
- Варда! – викна крокодилът. – Слонът има страшна сила.
Всеки настрана застава, чест на чичо Слон отдава. Само Ачо го не чува, той от слон не се страхува:
- Слоне, ти си много лек! Аз съм мъничък човек, но от теб не ме страх!
Слонът разядосан рече:
- Тъй ли, глупаво човече? Я стани на пух и прах.
Дигна крак, с хобот замахна и, разклатил тежко тяло, го притисна със стапало. А маймунката в уплаха писна за другаря свой:
- Ачо! Ох, загива той! Колко жален му стона!
Щом крака си вдигна слона, Ачо весел се изправи на крачетата си здрави.
- Нищо, нищичко ми няма, мойта сила е голяма! Чух, че бил си тежък слон, но за мен си лек балон.
- Тъй ли? – слонът се ядоса, вдигна си ногата боса, но не го настъпи пак, а го ритна силно с крак. Ачо цопна сред водата.
- Ей сега ще се удави!...
Ачо в миг глава извади:
- Здрасти, рибке опашата! Сбогом, животинки мои, сбогом, циркови герои! Моят път е към морето, тегли ме натам сърцето…
Златна рибка опашата го предвожда по реката. Накъде ли той върви край върби и край треви? Стигна тиха водна шир.
- Туй какво е?
- Язовир.
Но един шаран зъбат приближи се изотзад:
- Ще те глътна, че без виза тук не може да се влиза!
И захапа го… Подсвирна и крачета Ачо вирна. Пусна го след туй шарана. Ачо пак човече стана и усмихнат му шепти:
- Аз човече съм от гума и съм купено от ЦУМ-а! Ех, че прост шаран си ти!
И надолу пак заплува.
А шаранът се шегува:
- Плувай, плувай, но след малко ще загинеш. Много жалко! Ще те глътне страшна хала – електрическа централа.
Ачо весел се обърна.
- Тъй ли! Тъй ли! – той отвърна, - Сбогом, аз ще се отбия по страничния канал, че защо от теб да крия, много ще ми бъде жал, ако с моята гърбина счупя някоя машина. И ако в нощ дълбока спре, угасне в село тока… Сбогом! Чака ме Румяна… Повече не ще остана.
Плува Ачо по водата, дето слиза към полята. В зеленчукови градини вижда чушки, вижда дини… Ненадейно се заплете в дълга жилава тръстика.
- Помогнете! Помогнете!
Щърк се спусна:
- Кой ме вика? Ей, че смешна пъстра жаба! Чакай с човка да я сграбя!...
Взе го щъркът дългокрак и политна в свода пак. В човката му, що да стори, Ачо свири и говори. За Румяна му разказва. И внезапно забелязва, че летят покрай морето. Тъжно сви му се сърцето. В миг измисли хитрина.
- Щърко, сигур ни една жаба днес не си изял.
- Не, изял съм точно пе-е-ет! – викна самохвално щърка, клюн отворил, както хвърка.
Ачо скочи с вик напред:
- Пет ли? Четири са! Сбърка! Аз съм петият жабок, но направих вече скок. Четири са те без мен… Петият е днес спасен. Спущам се без парашут, че съм фокусник прочут. Целият съм аз от гума, купили са ме от ЦУМ-а!
Беше зноен летен ден. Чичо Владо бе на плажа; до жена си уморен, приближава да й каже, че Румяна този път край морето не лудува. Другите деца крещят, тя тъгува ли, тъгува… Уж се къпе във водата, уж на пясъка играе, а стои сама горката. Много тъжна, тъжна тя е…
А Румяна все така, с две-три мидички в ръка гледа, гледа към безкрая:
- Ачо, где си ти, не зная…
Трепна изведнъж горката и нагази във водата, че пред нея ненадейно, сред пенливата вълна блесна кукличка една. Туй човече си е нейно! Ей вълната се протяга и на пясъка го слага…
И Румяна с две ръце пак притиска до сърце своя тъй любим другар – Ачо, фокусника стар.
- Казах ли ти! – мама рече. – Ачо бил е на разходка. Както се не губи котка, тъй и той се върна вече.
И Румяна се засмя, вече тя не е сама, радостно минават дните… Хвъркат чайки над вълните… Ачо, весел и надут, шепне в топлия й скут как се спуснал от балкона, как надвил дори и слона…


Лъчезар Станчев



Тагове:   за децата,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gothic
Категория: Музика
Прочетен: 15692076
Постинги: 12171
Коментари: 12482
Гласове: 42812
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930