26 май 1926 Олтън, САЩ - 28 септември 1991 Санта Моника, САЩ
Майлс Дейвис е роден в заможно семейство на афроамериканци – баща му Майлс Дюи Дейвис Втори е едър земевладелец и преуспяващ зъболекар. Детството си обаче прекарва не в родния си град, а в Ийст Сейнт Луис (част от големия Сейнт Луис) – един от центровете на афроамериканската култура, формално сочен, заедно с Ню Орлиънс, за една от „родините” на блуса и джаза, откъдето получава първите си преки „уроци” в тези музикални стилове. Свири на тромпет в училищния оркестър, оттогава това остава неговият основен инструмент, въпреки че прекрасно владее пиано, саксофон, китара и др. Запознава се с Кларк Тери, който е силно влияние за младия Майлс. Среща се и с Дизи Гилеспи и Чарли Паркър при гастрол на групата на Били Екстин в Сейнт Луис. През 1944 г. отива да учи в музикално училище в Ню Йорк, но предпочита да свири в клубовете на 52-ра улица където става близък с Чарли Паркър и участва в негови формации.
След три години под крилото на Чарли Паркър, Майлс Дейвис добива увереност и сформира свой нонет, включващ някои талантливи млади музиканти като Джил Евънс, Джери Мълиган и Лий Кониц. Формацията не се запазва за дълго, но дава началото на "cool" течението в джаза. То се характеризира с лекия, спокоен начин на свирене, като противовес на тогава популярния бибоп. Следват един "празен" период в неговата кариера (1950-1954), когато се бори със зависимостта си от хероина.
Първият голям квинтет Майлс Дейвис сформира през периода 1955-1956. В него участват Джон Колтрейн (тенор саксофон), Ред Гарлънд (пиано), Пол Чембърс (бас) и Фили Джо Джоунс (ударни). Албумът му "Kind Of Blue" от 1959 г. е един от най-влиятелните и всепризнати албуми в цялата история на джаз музиката. Композициите "So What" и "All Blues" са се превърнали в джаз стандарти. Този албум дава началото на модалния джаз. В него съществена роля играе Джон Колтрейн, който през шейсетте доразвива идеите заченати с този албум.
През 1963 г. Дейвис създава квинтет с участието на саксофониста Уейн Шортър, пианиста Хърби Хенкок, басиста Рон Картър и барабаниста Тони Уилиамс. Този квинтет,известен като "The Second Great Quintet", се превръща в една от най-влиятелните групи в историята на музиката на 20ти век. Най-ярките творби на Дейвис са именно от този период и именно с този музикален формат.
През този период Майлс Дейвис става особено чувствителен към правата на чернокожите и политическото и социално състояние на държавите от черна Африка. Обявява се за вудуист.
Достигнал върха на славата си в бибоп-а, Майлс Дейвис продължава и нататък. В края на 70-те години на 20 век прави първите си изцяло новаторски албуми, сочени за начало на стилове като фюжън. Тогава създава и свой собствен оркестър – компилация от акустични и електронни музикални инструменти.
Късните творби на Майлс Дейвис са еклектични. Някои от тях строго се придържат към електронния формат, наложен от фюжън-а – например „Review” (1987 г.) Музиката към филма на Гари Кюрфърст „Сиеста” (Music From Siesta, издадена като самостоятелен албум през 1987), е изпълнена със чиста лирика и подчертано отношение към латиноамериканските фолклорни мотиви. Освен програмната, Дейвис включва и смислова тематичност в албумите си „Туту” (1984) и „Амандла” (1989) – и двата посветени на знаменития борец за правата на чернокожите – пастор Дезмънд Туту.
Като музикална разработка – аранжимент, композиция и тематичност, Майлс Дейвис отправя с творчеството си послание към идните поколения. В наши дни повечето музиканти, работещи в областта на джаза, ги приемат за свой основен еталон.
В късния си период Майлс Дейвис прави и основната си изява в киното - в ролята на Шамана от британския сериал "Шака Зулу".
Седемкратен носител на наградата "Грами". Посмъртно удостоен със звезда в Алеята на славата в Холивуд.
Умира в резултат на усложнено белодробно заболяване.
Творчеството на Майлс Девис се характеризира с непрекъснат преход към разрлични стилове в джаза. Преход не внезапен, а постепенен и плавен, при това към стилове, на които самият Дейвис е основоположник или част от хората, които са дали началото. В цялото многообразие от стилове обаче неизменно остава усещането за звука на инструмента (тромпет). Както казва самият Дейвис: „Аз искам не да свиря на тромпет, а да говоря. Когато свиря на тромпет, аз всъщност говоря”.
Майлс Дейвис е един от малцината ярки музиканти, които еднакво добре се справят и като солисти, и като част от един по-голям музикален ансамбъл. Особено в бибоп-периода Дейвис работи със знаменитости като Джон Колтрейн, Дизи Гилеспи и Чарли Паркър, по-късно с Лари Янг, Чък Кърия, Бени Мопин, Джон Лий Хукър, Били Кобъм, Дейв Холанд и други. Много от по-младите го наричат свой учител.
Привърженик на идеята, че джазът не може да остане в рамките на класификацията „черна музика”, той е един от първите музиканти, привнесли в нея не само декоративно, но и по същност различни и разнообразни фолклорни мотиви, както и такива от класическата музика. Особено в най-късния си период Дейвис напълно се отдава на музикални синкретизъм, смесвайки различни стилове и жанрове.
- Bopping the Blues (1946)
- Cool Boppin" (1948)
- Birth of the Cool (1949 and 1950)
- Conception (1951)
- Blue Period (1951)
- Dig (1951)
- Miles Davis with Horns (1951 and 1953)
- Miles Davis Volume 1 (Blue Note Records, 1952 and 1954)
- Miles Davis Volume 2 (Blue Note Records, 1953)
- Blue Haze (1953 and 1954)
- Collectors" Items (1953 and 1956)
- Walkin" (1954)
- Bags" Groove (1954)
- Miles Davis and the Modern Jazz Giants (1954, with one track from 1956)
- Musings of Miles (1955)
- Blue Moods (1955)
- Quintet / Sextet (1955, Miles Davis and Milt Jackson)
- Miles: The New Miles Davis Quintet (1955)
- Relaxin" with the Miles Davis Quintet (1956)
- Steamin" with the Miles Davis Quintet (1956)
- Workin" with the Miles Davis Quintet (1956)
- Cookin" with the Miles Davis Quintet (1956)
- Round About Midnight (1955-1956)
- Miles Ahead (1957)
- Ascenseur pour l"Йchafaud (Fontana, 1957 - film soundtrack)
- Milestones (1958)
- Somethin" Else (Blue Note Records, 1958 - Cannonball Adderley quintet)
- Porgy and Bess (1958)
- Kind of Blue (1959)
- Sketches of Spain (1960)
- Someday My Prince Will Come (1961)
- Quiet Nights (1962-1963)
- Seven Steps to Heaven (1963)
- E.S.P (1965)
- Miles Smiles (1966)
- Sorcerer (1967)
- Nefertiti (1967)
- Miles in the Sky (1968)
- Filles de Kilimanjaro (1968)
- In a Silent Way (1969)
- Bitches Brew (1969)
- A Tribute to Jack Johnson (1970)
- Live-Evil (1970) - both studio and live
- On the Corner (1972)
- Big Fun (1969-1972)
- Get Up with It (1970-1974)
- Star People (1982/1983)
- Decoy (1983)
- You"re Under Arrest (1984/1985)
- Aura (recorded 1985; released 1989)
- Tutu (1984)
- Music from Siesta (1987 - film soundtrack)
- Back on the Block (1989)
- Amandla (1989)
- Dingo (1991 - film soundtrack)
- Doo-Bop (1992)
Носител на наградата Сонинг през 1984 г.
http://bg.wikipedia.org
2. SPAROTOK - ЧЕТЕТЕ ВНИМАТЕЛНО!
3. Един млад и талантлив автор. Подкрепете го!
4. По-добрият кандидат за кмет на София.
5. Ние го подкрепяме...
6. грешен репорт, който те кара да мислиш
7. На ianchefff блога
8. Турбо, но не Боби Турбото, а наистина Турбо!
9. Е това е валсодар!
10. Чаровната дама със сапунените мехурчета
11. Войната на таралежите-sowhat
12. Соцпропаганда #1
13. Соцпропаганда #2
14. На Дани моторите
15. RADIOHEAD
16. U2
17. DEPECHE MODE
18. MASSIVE ATTACK
19. FAITH NO MORE
20. QUEENS OF THE STONE AGE
21. PLACEBO
22. RED HOT CHILI PEPPERS
23. KORN
24. THE WHITE STRIPES
25. BLUR
26. ROBBIE WILLIAMS
27. DREAM THEATER
28. SYSTEM OF A DOWN
29. PEARL JAM
30. Тук са всички останали любимци поради липса на място в блогрола