Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04.2008 08:59 - Стоян Дринов (1883-1922)
Автор: gothic Категория: Изкуство   
Прочетен: 5260 Коментари: 4 Гласове:
0



В празничния ден- три стихотворения за най-малките....



МИНЗУХАРКО БРАТКО

- Минзухарко братко,
имаш ли си татко,
тебе да обича?
Как се той нарича?

- Имах... ех, почина
скоро - таз година.
Сечко се зовеше
много лошав беше.

- Минзухарко братко,
като нямаш татко,
имаш ли пък майка,
за теб да се вайка?

- Мащеха ми й майка,
тя за мен не вайка,
нито ме обича -
Марта се нарича.

- Минзухарко братко,
като нямаш татко,
като нямаш майка,
за теб да се вайка,
имаш ли сестриче,
тебе да обича?

- Бялото кокиче
е на мен сестриче,
с него ние двама
сме без татко, мама.

Две деца сиротни,
още безимотни;
с него си дружиме,
с него се тешиме.



ГЕРЧО С ТАМБУРАТА

Пусти Герчо
с тамбурата
за смях стана
на децата.
Из гората
весден ходи
и на паша
овци води.
Сутрин иде -
триста кара,
вечер дойде -
три докара,
па се чуди,
па се мае,
коя няма
сам не знае.
Откара ги
доле-горе,
нашъшка ги
в пусто горе,
па приседне
край реката
и отметне
тамбурата.
Хапне хлебец
и солчица,
сръбне сладко
там водица,
метне поглед
към гората,
па удари
тамбурата!...
Удря Герчо
не престава,
удря, удря,
до забрава;
песен пеят й
струните
като моми
гласовити.
От три струни
на шест гласа
песен чудна
се разнася;
ту се вдигне
нависоко,
ту се впусне
нашироко.
Млъкват птички
в китни клони,
спре реката
да ромони,
завъздишат
цветенцата
и заклюмат
си челцата...
Де бре, Герчо,
удри, карай!
Свири, Герчо,
не преставай!...
Веч на заход
слънце пада
и вечерна
вей прохлада;
ей орачът
че изпряга
и за село
веч се стяга,
а жетварки
с смях и глуми
морно крачат
в прашни друми.
Дойде време
за почивка,
щурци пеят
на приспивка.
Секна Герчо
веч да свири
и овцете
си подири,
но те, вълци
ги изели,
из гората
се заврели.
Бре тук овци,
бре там - няма.
Ах, каква
беда голяма!
Тюфка Герчо
и се мае,
що да прави -
сам не знае.
Па се наду,
та повика,
та измами
и извика:
една сляпа,
друга крива,
трета куца
и дръглива.
Подкара ги
с гордо чело,
закара ги
право в село;
стигна вкъщи
и не стигна,
ощ през прага
крак не вдигна,
ей баща му
че насреща
със гълчава
го посреща:
- Чакай, чакай,
халоснико,
да те питам,
пакостнико!
Като зема
тамбурата,
ще ти счупя
аз главата!
Ти си годен,
лоши сине,
не за овци,
а за свине!
Човек с тебе
да се чуди!...
Па навънка
го изпъди.
Оста Герчо
пред вратата
сам-самичък
с тамбурата
и погледна
към звездите
с бистри сълзи
на очите.
И завря се
в шубърлака
и горчиво
си поплака -
поплака си
в тъмнината,
па докопа
тамбурата!
Свири Герчо
не престава,
свири, свири
песни луди,
та селото
се разбуди!
Вред гълчава,
вред тревога,
лаят псета
дор до бога.
Че излезе
махалата
хвана Герчо
в тъмнината;
тоз го блъсне
по главата,
друг го мушне
по ребрата!
Пусти Герчо
с тамбурата
що му дойде
до главата!



АХ, БЕДА ГОЛЯМА

Изпрати ме мама
с кошница голяма
да бера коприва
в лелината нива.
Копривата расла
коза я опасла.
Ах, беда голяма!
Що ще каже мама?

Изпрати ме мама
с торбичка голяма
в тръни да се свирам,
ягоди да сбирам.
Намерих едничка -
изгубих торбичка.
Ах, беда голяма!
Що ще каже мама?





Тагове:   стоян,


Гласувай:
0



1. krotalka - Вечните детски стихчета! В...
26.04.2008 10:37
Вечните детски стихчета!

Всяко дете трябва да ги чуе!


Весели празници!
цитирай
2. анонимен - Аз съм пораснала вече,
26.04.2008 14:27
но ме усмихна...
:-)))
цитирай
3. gothic - Това е и целта ми :))) Между другото, ...
26.04.2008 15:08
Това е и целта ми :))) Между другото, аз всички тези стихове и разказчета ги чета и на сина ми, макар че е четиригодишен. Сигурен съм, че са му от полза....
цитирай
4. анонимен - mameto
17.07.2011 08:41
tova sa stix4eta ot moeto detstvo.Prosalzix se kogato gi 4etox.Blagodaria na gothik
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gothic
Категория: Музика
Прочетен: 15640880
Постинги: 12171
Коментари: 12482
Гласове: 42812
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031