Постинг
31.10.2009 01:41 -
Българска слава 38
Автор: gothic
Категория: Други
Прочетен: 5361 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 31.10.2009 01:42
Прочетен: 5361 Коментари: 2 Гласове:
3
Последна промяна: 31.10.2009 01:42
ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ СОФРОНИЙ ВРАЧАНСКИ
„Но някои не обичат да знаят за своя български род, а се обръщат към чужда култура и чужд език, и не се грижат за своя български език, но се учат да четат и говорят по гръцки и се срамят да се нарекат българи. О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език? Или българите не са имали царство и държава? Толкова години са царували и са били славни и прочути по цялата земя и много пъти са вземали данък от силни римляни и мъдри гърци...” Из „История славянобългарска” от отец Паисий Хилендарски През 1762 г. изпод перото на хилендарския монах Паисий се появява „История славянобългарска”. Малка по обем, само 85 стр., и титанична по дух, тя полага началото на величавата епоха, която наричаме Българско възраждане. ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ
Най-великият българин на XVІІІ в. е роден през 1722 г. в Самоковската епархия, вероятно в Банско, в семейството на търговеца Михаил хаджи Вълчов. По-големият му брат, Лаврентий, е игумен на Хилендарския манастир, а другият, хаджи Вълчо е търговец и щедър ктитор на Хилендарския и Зографския манастир. През 1745 г. 23-годишният Паисий се замонашва при брат си в Хилендар, където става йеромонах, а през 1759 г. и протоигумен. Вероятно на Атон той научава тръцки, руски и сръбски, което му дава възможност да използва богатите манастирски библиотеки и да прочете „много известия за българите”. Паисий не може да се примири с нападките на гръцките и сръбските монаси, че сънародниците му нямат „своя история”. По време на пътуванията си из страната като таксидиот той вижда, че българите изнемогват не дамо под тежестта на политическото робство, но и под духовния гнет на гръцкото духовенство. Възмущава се, че те се гърчеят, срамуват се от рода си и забравят своя език. „ИСТОРИЯ СЛАВЯНОБЪЛГАРСКА”
Така Паисий съзрява за идеята да събуди заспалото им съзнание и през 1760 г. започва да събира материали за „История славянобългарска”. В началото на 1761 г. е изпратен до Карловци (Срем) в Австрия, за да прибере вещите и парите на покойния архимандрит Герасим. Там се запознава със съчиненията на Мавро Орбини и Цезар Бароний в техните руски преводи, от които почерпва основните нужни сведения. След завръщането си се премества в Зографския манастир, където през 1762 г. завършва епохалния си труд и тръгва из българските земи, за да го разнася. През 1764 г. го дава в Котел на Софроний Врачански да му направи първия препис. След това следите на Паисий се губят. От една манастирска кондика научаваме, че той умира през 1773 г. в Станимака (дн. Асеновград). НАЦИОНАЛНАТА ИДЕОЛОГИЯ С безподобен плам Паисий пояснява на българите как царете им властвали на много земи и народи и колко „люти на бран” били техните войни. Той разказва за търновската патриаршия, за българските светии и за това как българите са дали книжнина на целия славянски род, как съставените от Кирил и Методий букви били „наречени български”. Паисий поставя българите по-високо от сърбите и гърците заради нравствените им и физически качества. Така налага идеята за обособяването им чрез общия език и писменост, култура и исторически традиции и жигосва онези, които се срамуват от своя род и език. Настоява за отхвърлянето на църковната и културна зависимост от гърцизма и очертава етническата територия на нацията, обхващаща според него „Северна България, цяла Тракия, Македония и част от Илирик”. Така превръща своята „История славянобългарска” в парвата национална програма на българския народ. (До нас са достигнали 40 нейни преписа и 20 различни преправки. Преписването й, преправянето й и разпространението й из българските земи стават основни съставки на националната пропаганда през епохата.)
РАЗПИСКАТА НА ОТЕЦ ПАИСИЙ
на 15 юли 1761 г. в Карловци отец Паисий подписва разписка за вещите на архимандрит Герасим. По-късно тя е намерена в карловецката патриаршеска библиотека и обнародвана в 1900 г. Благодарение на този Паисиев подпис е установен оригиналът - чернова на "История славянобългарска", намерен в Зографския манастир. СОФРОНИЙ ВРАЧАНСКИ
Ревносте продължител на Паисиевото дело е роденият през 1739 г. в Котел Стойко Владиславов. Отрано останал сирак, той учи 4 години и през 1762 г. е ръкоположен за свещеник. След срещата си с отец Паисий през 1765 г. прави първия препис на „История славянобългарска” и я поставя в олтара на черквата като реликва. По-късно я преписва повторно и заминава за 6 месеца на Атон. Учителства 20 години в Котел, като освен децата подготвя и десетки свещеници и учители. Заради народопросветната си дейност е подгонен от гръцкия архиелей и турските власти. След две години на бягства през 1794 г. поп Стойко се добира до семейството си в с. Арбанаси и през 1794 г. е ръкоположен за епископ под името Софроний Врачански. Във Враца той удивлява паството си, проповядвайки на български, но трябва неколкократно да бяга от развилнелите се кърджалии. После е задържан три години във Видин като заложник. КНИЖОВНИКЪТ И ПОЛИТИКЪТ Там Софроний написвана простонароден език помагалото за свещеници „Поучения и словосказания на празников господних” и обемистия сборник „Митология на Синтип философ”, в която призовава за откриването на светски училища. Поради невъзможността да се върне в епархията си заминава за Влашко, продължава книжовната си дейност и издава своя „Неделник” – първата печатна книга на говорим български език, наречена на името му – „Софроние”, която спомага за духовното развитие на народа. Между 1803-1805 г. Софроний написва на говорим език и бележитата си творба „Житие и страдания грешнаго Софрония” – светска книга, която разкрива живота на българите пез втората половина на XVІІІ в. и проповядва идеите на Просвещението. Под тяхно влияние той превежда от гръцки „Гражданско позорища”, басните на Езоп и др. Във Влашко Софроний пък става истински водач на българската емиграция, утвърждавайки идеята за освобождението на българите чрез въстание да се съчета е с настъпление на руските войски и целта – изграждане на автономия. По негова инициатива през 1804 г. за Петербург заминава пратеничество, което да осигури подкрепата на руското правителство. По-късно той изпраща и лично писмо до външния министър Румянцев, в което излага надеждите на българите за тяхното освобождение от Русия. По време на руско-турската война от 1806-1812 г. Софроний поддържа контакти с руското командване и е признат за народен водач и най-виден възрожденец от втората половина на XVІІІ и началото на XІX век. ХИЛЕНДАРСКИЯТ МАНАСТИР
През XVІІІ в. групи поклонници от цяла България посещават „Хилендар” и „Зограф” на Света гора Атонска, която по това време е духовният център на балканските християни. Двата български манастира имат метоси в развитите краища на страната, чрез които поддържат килийното образование. Техните таксидиоти обикалят надлаж и нашир българските земи. Големи размери взима и ктиторството. Така „Хилендар” и „Зограф” стават истински общонационални културни средища
„Но някои не обичат да знаят за своя български род, а се обръщат към чужда култура и чужд език, и не се грижат за своя български език, но се учат да четат и говорят по гръцки и се срамят да се нарекат българи. О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език? Или българите не са имали царство и държава? Толкова години са царували и са били славни и прочути по цялата земя и много пъти са вземали данък от силни римляни и мъдри гърци...” Из „История славянобългарска” от отец Паисий Хилендарски През 1762 г. изпод перото на хилендарския монах Паисий се появява „История славянобългарска”. Малка по обем, само 85 стр., и титанична по дух, тя полага началото на величавата епоха, която наричаме Българско възраждане. ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ
Най-великият българин на XVІІІ в. е роден през 1722 г. в Самоковската епархия, вероятно в Банско, в семейството на търговеца Михаил хаджи Вълчов. По-големият му брат, Лаврентий, е игумен на Хилендарския манастир, а другият, хаджи Вълчо е търговец и щедър ктитор на Хилендарския и Зографския манастир. През 1745 г. 23-годишният Паисий се замонашва при брат си в Хилендар, където става йеромонах, а през 1759 г. и протоигумен. Вероятно на Атон той научава тръцки, руски и сръбски, което му дава възможност да използва богатите манастирски библиотеки и да прочете „много известия за българите”. Паисий не може да се примири с нападките на гръцките и сръбските монаси, че сънародниците му нямат „своя история”. По време на пътуванията си из страната като таксидиот той вижда, че българите изнемогват не дамо под тежестта на политическото робство, но и под духовния гнет на гръцкото духовенство. Възмущава се, че те се гърчеят, срамуват се от рода си и забравят своя език. „ИСТОРИЯ СЛАВЯНОБЪЛГАРСКА”
Така Паисий съзрява за идеята да събуди заспалото им съзнание и през 1760 г. започва да събира материали за „История славянобългарска”. В началото на 1761 г. е изпратен до Карловци (Срем) в Австрия, за да прибере вещите и парите на покойния архимандрит Герасим. Там се запознава със съчиненията на Мавро Орбини и Цезар Бароний в техните руски преводи, от които почерпва основните нужни сведения. След завръщането си се премества в Зографския манастир, където през 1762 г. завършва епохалния си труд и тръгва из българските земи, за да го разнася. През 1764 г. го дава в Котел на Софроний Врачански да му направи първия препис. След това следите на Паисий се губят. От една манастирска кондика научаваме, че той умира през 1773 г. в Станимака (дн. Асеновград). НАЦИОНАЛНАТА ИДЕОЛОГИЯ С безподобен плам Паисий пояснява на българите как царете им властвали на много земи и народи и колко „люти на бран” били техните войни. Той разказва за търновската патриаршия, за българските светии и за това как българите са дали книжнина на целия славянски род, как съставените от Кирил и Методий букви били „наречени български”. Паисий поставя българите по-високо от сърбите и гърците заради нравствените им и физически качества. Така налага идеята за обособяването им чрез общия език и писменост, култура и исторически традиции и жигосва онези, които се срамуват от своя род и език. Настоява за отхвърлянето на църковната и културна зависимост от гърцизма и очертава етническата територия на нацията, обхващаща според него „Северна България, цяла Тракия, Македония и част от Илирик”. Така превръща своята „История славянобългарска” в парвата национална програма на българския народ. (До нас са достигнали 40 нейни преписа и 20 различни преправки. Преписването й, преправянето й и разпространението й из българските земи стават основни съставки на националната пропаганда през епохата.)
РАЗПИСКАТА НА ОТЕЦ ПАИСИЙ
на 15 юли 1761 г. в Карловци отец Паисий подписва разписка за вещите на архимандрит Герасим. По-късно тя е намерена в карловецката патриаршеска библиотека и обнародвана в 1900 г. Благодарение на този Паисиев подпис е установен оригиналът - чернова на "История славянобългарска", намерен в Зографския манастир. СОФРОНИЙ ВРАЧАНСКИ
Ревносте продължител на Паисиевото дело е роденият през 1739 г. в Котел Стойко Владиславов. Отрано останал сирак, той учи 4 години и през 1762 г. е ръкоположен за свещеник. След срещата си с отец Паисий през 1765 г. прави първия препис на „История славянобългарска” и я поставя в олтара на черквата като реликва. По-късно я преписва повторно и заминава за 6 месеца на Атон. Учителства 20 години в Котел, като освен децата подготвя и десетки свещеници и учители. Заради народопросветната си дейност е подгонен от гръцкия архиелей и турските власти. След две години на бягства през 1794 г. поп Стойко се добира до семейството си в с. Арбанаси и през 1794 г. е ръкоположен за епископ под името Софроний Врачански. Във Враца той удивлява паството си, проповядвайки на български, но трябва неколкократно да бяга от развилнелите се кърджалии. После е задържан три години във Видин като заложник. КНИЖОВНИКЪТ И ПОЛИТИКЪТ Там Софроний написвана простонароден език помагалото за свещеници „Поучения и словосказания на празников господних” и обемистия сборник „Митология на Синтип философ”, в която призовава за откриването на светски училища. Поради невъзможността да се върне в епархията си заминава за Влашко, продължава книжовната си дейност и издава своя „Неделник” – първата печатна книга на говорим български език, наречена на името му – „Софроние”, която спомага за духовното развитие на народа. Между 1803-1805 г. Софроний написва на говорим език и бележитата си творба „Житие и страдания грешнаго Софрония” – светска книга, която разкрива живота на българите пез втората половина на XVІІІ в. и проповядва идеите на Просвещението. Под тяхно влияние той превежда от гръцки „Гражданско позорища”, басните на Езоп и др. Във Влашко Софроний пък става истински водач на българската емиграция, утвърждавайки идеята за освобождението на българите чрез въстание да се съчета е с настъпление на руските войски и целта – изграждане на автономия. По негова инициатива през 1804 г. за Петербург заминава пратеничество, което да осигури подкрепата на руското правителство. По-късно той изпраща и лично писмо до външния министър Румянцев, в което излага надеждите на българите за тяхното освобождение от Русия. По време на руско-турската война от 1806-1812 г. Софроний поддържа контакти с руското командване и е признат за народен водач и най-виден възрожденец от втората половина на XVІІІ и началото на XІX век. ХИЛЕНДАРСКИЯТ МАНАСТИР
През XVІІІ в. групи поклонници от цяла България посещават „Хилендар” и „Зограф” на Света гора Атонска, която по това време е духовният център на балканските християни. Двата български манастира имат метоси в развитите краища на страната, чрез които поддържат килийното образование. Техните таксидиоти обикалят надлаж и нашир българските земи. Големи размери взима и ктиторството. Така „Хилендар” и „Зограф” стават истински общонационални културни средища
Завоеванията на Махмуд Газневи( 997-1030...
КАКВА Е ПИСМЕНОСТТА НА РУМЪНЦИ И АЛБАНЦИ...
Типично за комунисти
КАКВА Е ПИСМЕНОСТТА НА РУМЪНЦИ И АЛБАНЦИ...
Типично за комунисти
Търсене
Блогрол
1. My second place - thegreatcollection
2. SPAROTOK - ЧЕТЕТЕ ВНИМАТЕЛНО!
3. Един млад и талантлив автор. Подкрепете го!
4. По-добрият кандидат за кмет на София.
5. Ние го подкрепяме...
6. грешен репорт, който те кара да мислиш
7. На ianchefff блога
8. Турбо, но не Боби Турбото, а наистина Турбо!
9. Е това е валсодар!
10. Чаровната дама със сапунените мехурчета
11. Войната на таралежите-sowhat
12. Соцпропаганда #1
13. Соцпропаганда #2
14. На Дани моторите
15. RADIOHEAD
16. U2
17. DEPECHE MODE
18. MASSIVE ATTACK
19. FAITH NO MORE
20. QUEENS OF THE STONE AGE
21. PLACEBO
22. RED HOT CHILI PEPPERS
23. KORN
24. THE WHITE STRIPES
25. BLUR
26. ROBBIE WILLIAMS
27. DREAM THEATER
28. SYSTEM OF A DOWN
29. PEARL JAM
30. Тук са всички останали любимци поради липса на място в блогрола
2. SPAROTOK - ЧЕТЕТЕ ВНИМАТЕЛНО!
3. Един млад и талантлив автор. Подкрепете го!
4. По-добрият кандидат за кмет на София.
5. Ние го подкрепяме...
6. грешен репорт, който те кара да мислиш
7. На ianchefff блога
8. Турбо, но не Боби Турбото, а наистина Турбо!
9. Е това е валсодар!
10. Чаровната дама със сапунените мехурчета
11. Войната на таралежите-sowhat
12. Соцпропаганда #1
13. Соцпропаганда #2
14. На Дани моторите
15. RADIOHEAD
16. U2
17. DEPECHE MODE
18. MASSIVE ATTACK
19. FAITH NO MORE
20. QUEENS OF THE STONE AGE
21. PLACEBO
22. RED HOT CHILI PEPPERS
23. KORN
24. THE WHITE STRIPES
25. BLUR
26. ROBBIE WILLIAMS
27. DREAM THEATER
28. SYSTEM OF A DOWN
29. PEARL JAM
30. Тук са всички останали любимци поради липса на място в блогрола